Van traditioneel bouwbedrijf naar bouwbiologische aannemer

lees verder
Dijkhuis - Van traditioneel bouwbedrijf naar bouwbiologische aannemer

Van traditioneel bouwbedrijf naar bouwbiologische aannemer

In Nederland is er een groot tekort aan woningen. Voor 2030 moeten er 900.000 woningen gebouwd worden. Tegelijkertijd is er een grote uitdaging om CO2 en stikstof te reduceren. Veel projecten dreigen vast te lopen in nieuwe wet- en regelgeving omdat de ontwikkelingen in de bouw te traag gaan. Volgens Eberhard Dijkhuis, eigenaar van Dijkhuis Bouwbiologische Aannemer, is er een oplossing.

Een nieuwe propositie en positionering voor Dijkhuis
Dijkhuis gelooft dat de bouwwereld moet veranderen, echter dat er nog onvoldoende voorbeelden zijn hoe dit anders kan. Dit stelde hem ook voor de vraag of zijn bedrijf wel goed gepositioneerd staat. We ontwikkelden een nieuwe propositie en positionering om zijn bedrijf te versterken.

INC - Dijkhuis
INC - Dijkhuis

Wat is bouwbiologie?
Van oudsher is Dijkhuis een aannemersbedrijf zoals je ze overal in Nederland tegenkomt: ervaring in alle segmenten van de bouw, van klussen tot projectontwikkeling, en van woningbouw tot grote utiliteitsprojecten. In 2008 koos Eberhard Dijkhuis ervoor het roer drastisch om te gooien en zich volledig te focussen op duurzaam bouwen. Volgens Dijkhuis is duurzaamheid in de bouw vooral greenwashing. Om te voorkomen dat hij zijn klanten dezelfde groen gewassen oplossingen voorspiegelde, begon hij met het testen van bouwmaterialen en installaties in de praktijk. Hierin werd hij vaak bevestigd, maar ook verrast, vooral door natuurlijke materialen zoals isolatie van papier, die vaak betere prestaties leverden dan reguliere materialen zoals steenwol. Vanaf 2015 heeft Dijkhuis zich verder gespecialiseerd in bouwbiologisch bouwen.

Van 25 richtlijnen naar 7 bouwprincipes
De bouwbiologie stelt de mens in een gebouw centraal, met als doel een zo gezond mogelijk gebouw voor de mensen die erin wonen of werken. De bouwbiologie benadert een gebouw integraal: van omgeving tot esthetiek, van energie tot materiaal. Waar Dijkhuis tegenaan liep was dat de bouwbiologie voor veel klanten te ingewikkeld bleek. Dit kwam omdat de bouwbiologie bestaat uit 25 richtlijnen en er een legio aan mogelijkheden zijn. De eerste stap in ons proces was om de bouwbiologie te vereenvoudigen. Het resultaat: van 25 richtlijnen naar zeven bouwprincipes.

INC - Dijkhuis

Ontwerpen, uitvoeren en gebruiken

De zeven bouwprincipes bieden houvast tijdens kennismakingsgesprekken om bouwbiologie concreet te maken. Vervolgens worden ze toegepast bij ieder project. Dit gebeurt in drie fases: ontwerpen, uitvoeren, gebruiken.

Ontwerpen
Tijdens de ontwerpfase wordt vorm en functie samengebracht. De architect is verantwoordelijk voor de vorm en geeft aan hoe de woning eruit komt te zien. Dijkhuis kijkt in deze fase hoe de 7 bouwprincipes het beste toegepast kunnen worden.


Uitvoering
Tijdens de uitvoeringsfase vormt Dijkhuis een team met de opdrachtgever en partners. Ze doen alles in open begroting en bouwen alsof het een huis van henzelf is. Dit noemen ze een bouwteam van waarde.

Gebruik
Normaal wordt een woning opgeleverd en zie je de aannemer vaak niet meer terug. Dijkhuis vindt het belangrijk te weten of het huis voldoet aan de wensen. Hoe ervaart men het wonen, hoe presteren de installaties, waar kunnen we zaken verbeteren? Dijkhuis geeft inzicht in hoe het huis presteert zodat de woning niet alleen gezond en duurzaam wordt gebouwd, maar ook blijft.


De bouwwereld helpen veranderen
Kennis ontwikkelen en delen zit in het DNA van Dijkhuis. Op de locatie in Hardenberg worden duurzame bouwmaterialen en installaties in de praktijk getest. De kennis die Dijkhuis de laatste jaren heeft ontwikkeld, heeft hij omgezet naar een Masterclass voor bouwprofessionals. De masterclass is tevens een manier om de positionering van kennisleider in de bouw te laden. Want het doel is niet alleen om duurzaam, gezond en circulair te bouwen, maar ook de bouwwereld helpen te veranderen.

INC - Dijkhuis
INC - Dijkhuis
INC - Dijkhuis
De nieuwe propositie en positionering is door Morskieft Ontwerpers vertaald naar een nieuwe huisstijl en website.
INC - Dijkhuis

sectoren

Bouw

diensten

Waardepropositie
,
Positionering
,
De nieuwe propositie en positionering is door Morskieft Ontwerpers vertaald naar een nieuwe huisstijl en website.

sectoren

Bouw

diensten

Waardepropositie
,
Positionering
,

Waarmee kunnen we jullie helpen?

We horen graag wat jullie uitdaging is. Neem contact op via het contactformulier of bel ons op 053 303 3079.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

uitgelichte cases

alle cases
Dokter Koel

Een nieuw merk voor de leukste webshop in bedrijfskoelingen

bekijk deze case
Bakkerij Fuite

Op weg naar de duurzaamste bakkerij ter wereld

bekijk deze case
AVIA Weghorst

Van kolenboer naar duurzame transitiepartner

bekijk deze case

Lees meer

No items found.
No items found.