Hoe ziet het duurzame dieet voor de toekomst eruit?

lees verder
Hoe ziet het duurzame dieet voor de toekomst eruit?

De voedingsindustrie is volop in ontwikkeling. Nieuwkomers op de markt oefenen invloed uit op de manier waarop we ons voedsel produceren, verpakken, consumeren en ervaren. Weet jij waar alle veranderende behoeften van consumenten vandaan komen? En hoe jouw organisatie hierop kan inspelen?

De wereldbevolking gaat richting de 10 miljard mensen in 2050 en onze vraag naar voedingsmiddelen zal met 70% toenemen. Tegelijkertijd verspillen we jaarlijks wereldwijd 1,6 miljoen ton aan voedsel. Met deze standaard kan de sector niet in de toekomstige vraag voorzien en raken ecosystemen uit balans. Vernieuwing van ons voedselsysteem is hard nodig om een gezonde bevolking en wereld te bewerkstelligen.

Laat je in 4 minuten inspireren en bedenk hoe jij jouw klanten kan helpen een positieve impact te hebben op de wereld.

Kijk eens naar de strategie en positionering van je business. Hoe kun jij jouw klanten helpen om een positieve impact te hebben op het milieu?

samen in strijd tegen voedselverspilling

Verschillende apps doen een poging om door middel van technologische ondersteuning, voedselverspilling te verminderen. Zo laat de Nofoodwasted app bijvoorbeeld in een oogopslag zien welke producten er in prijs verlaagd zijn in jouw omgeving. Op die manier worden producten die kort aan hun houdbaarheidsdatum zitten alsnog aantrekkelijk aangeboden aan de consument en wordt verspilling tegengegaan.


Een andere app die dagelijkse verspilling vermindert en producten weer op een bord laat belanden in plaats van in de vuilnisbak, is de Too Good To Go app. Met de app kun je eten kopen dat niet verkocht is in restaurants, tegen een lagere prijs.

We willen niet alleen minder voedsel verspillen, uit onderzoek onder 1.241 consumenten blijkt dat 64% ook graag hun ecologische voetafdruk wil verminderen. Verschillende bedrijven en organisaties willen daarom handvatten bieden voor gezondere voedingskeuzes en ons helpen ons toekomstige dieet milieubewust in te richten.

Om mensen te inspireren om nieuwe smaken en duurzame ingrediënten te ontdekken, heeft Space10 bijvoorbeeld een ‘future foods’ kookboek uitgebracht. Met recepten als een insectenburger en algen chips wordt een open houding ten opzichte van biodiversiteit gevraagd. Ook de BBC wil consumenten helpen om de impact van hun voedselkeuzes op het milieu te begrijpen. Daarom heeft de organisatie een voedsel calculator voor klimaatverandering uitgebracht. Met de calculator kunnen consumenten de CO2-voetafdruk van hun eetgebruiken meten.

Samen in strijd tegen voedselverspilling

aan de slag

Hoe kun jij vanuit jouw business DNA een positieve impact hebben op het milieu? Op welke manier kun jij inspelen op de behoefte in de markt aan duurzame producten en diensten? Om relevant te blijven moet je kijken naar de behoefte in de markt en juist in deze moeilijke tijden is aanpassingsvermogen extra van belang. Sta daar eens bij stil en kijk hoe jouw business kan blijven voorzien in de behoefte in de markt.

Wil je sparren over hoe je vanuit jouw business DNA een positieve impact kunt hebben of creëren voor de klant? Dit kunnen we je bijvoorbeeld bieden:

Trend scan — een trendscan geeft je een beeld van de trends die impact hebben op jouw business en vormt de basis voor strategie en innovatieplannen.

Trend workshop — samen met jouw team ga je concreet aan de slag om trends inzichtelijk te maken en te vertalen naar nieuwe kansen voor jouw business zodat je in kunt spelen op de verwachtingen in de markt.

Blog

3 tips voor een nieuw business model

lees dit artikel
Blog

4 voorbeelden van een goede propositie en positionering

lees dit artikel
Blog

Hoe ziet de toekomst van vlees eruit?

lees dit artikel