Het contract als symbool voor vertrouwen

lees verder

Bob nam ons in 2014 mee in zijn kijk op de de manier van samenwerken, hoe kijkt hij hier naar in 2025? En zijn de nieuwe manieren 10 jaar later al de standaard? Of zijn we op dezelfde weg doorgegaan zoals we het al deden in de maatschappij?

Tien jaar geleden keek ik kritisch naar de manier waarop we met nieuwe medewerkers samenwerkten. Het viel me op dat een eerste werkdag vaak begon met het zetten van een handtekening onder een contract dat meer wantrouwen dan vertrouwen uitstraalde. Ik vond het raar dat je een positief moment, namelijk het begin van een samenwerking, met vaak wollige juridische taal beklonk. Kon het contract geen symbool zijn voor vertrouwen? 

Dit klonk misschien idealistisch en ik denk dat velen aan het begin van een samenwerking dit idee wel leuk vinden. Maar de echte vraag is: hoe is dat gevoel aan het einde van de samenwerking of bij een conflict? Zijn de afspraken nagekomen? Was de werkgever wie hij zei dat hij was op de werken-bij-website? Was de cultuur nog steeds zo ‘open’ en ‘innovatief’ toen de resultaten tegenvielen? 

In tijden van arbeidskrapte doen werkgevers er alles aan om de laten zien hoe ‘leuk’ en ‘goed’ het is om bij ze te werken. In onze wereld noemen we dit ‘employer branding’. Alles wordt uit de kast getrokken om nieuwe medewerkers te ‘lokken’: lunches, samen sporten, borrels, uitjes, meditatie-ruimtes, 4-daagse werkweken. Wat vaak minder aandacht krijgt is: waarom zou je voor hen willen werken? Wat is naast alle spiegeltjes en kraaltjes de echte motivatie? Bleef de meditatieruimte open toen het even minder ging met het bedrijf? Of was innerlijke rust toch niet zo belangrijk toen de tent in de fik stond. De focus bij employer branding ligt vaak op ‘dingen’, terwijl cultuur mensen aan organisaties bindt. Voorwaarden zijn belangrijk, maar ze binden mensen niet. Wat mensen bij een organisatie houdt, is een cultuur waarin je je gewaardeerd voelt, waarin beloften over en weer worden nagekomen, in goede én slechte tijden.

Het contract laat aan het begin van de samenwerking zien dat je ergens voor staat en herinnert je aan het einde waarom je ooit bent gaan samenwerken. Of je het waargemaakt hebt, is uiteindelijk het verhaal wat later op de verjaardag wordt verteld. Dat is je employer brand.

Tien jaar later is dat niet veranderd. Employer branding is nog steeds vaak gericht op het etaleren van voorwaarden en voordelen. Maar de organisaties die er écht uitspringen, zijn degenen die consequent hun cultuur leven en laten zien dat afspraken betekenis hebben, juist als het spannend wordt. Vertrouwen en waarmaken, dat is geen trend van 2014 of 2025. Dat is tijdloos.

Blog

Case van toen: Boerderijcampus

lees dit artikel
Blog

15 jaar INC: koersvast in een wereld vol verandering

lees dit artikel
Blog

Plaats delict als installatie: hoe Rachelle femicide vormgeeft

lees dit artikel

Lees meer

No items found.
No items found.
WhatsApp