De toekomst van: hoe we eten

lees verder
De toekomst van hoe we eten

<div class="rich-text-plate-black"><h2>een ode aan vernieuwing</h2>Wij zien een wereld die continu in ontwikkeling is. Ontwikkeling gestuwd door ondernemers en innovators die kansen zien en visies nastreven. Wij zijn geïnspireerd door organisaties die veranderingen omarmen en het lef hebben om actie te ondernemen. Door mensen die het verschil willen maken, in oplossingen denken en durven te vernieuwen. Door en voor hen brengen wij een ode aan vernieuwing. In de komende maanden gaan we een vijftal thema’s behandelen waaraan ons team in de afgelopen periode heeft gewerkt. We laten zien welke bewegingen we waarnemen en hoe we hier - in samenwerking met onze opdrachtgevers uit diverse markten en sectoren - invulling aan hebben gegeven. In deze blog kijken we naar het eerste thema; eten.</div>

hoe we eten

Eten is één van de belangrijkste onderdelen van ons leven. We worden ons steeds bewuster van wat we eten, waar het vandaan komt en hoe het is geproduceerd.  

Als we bijvoorbeeld kijken naar het consumentengedrag rondom vlees, dan blijkt dat 37% minder vlees eet dan vijf jaar geleden. Van de vleeseters denkt 34% de komende vijf jaar minder vlees te gaan eten. Uit de Vegamonitor van Natuur en Milieu (2016) blijkt dat 67% van alle Nederlanders flexitariër is. Een flexitariër eet minimaal één dag per week geen vlees, vis of vleeswaren. Belangrijkste redenen om minder vlees te eten zijn: variatie (50%), milieu en natuur (36%), dierenwelzijn (34%) en gezondheid (33%). Een meerderheid van 61% is zich bewust van de milieu-impact van vleesproductie. De overname van ‘De Vegetarische Slager’ door Unilever is een belangrijk signaal dat vegetarisch enorm aan populariteit wint.

Ook de manier waarop we ons voedsel produceren en bereiden is in ontwikkeling. We halen de productie naar de stad door middel van urban farming. Ons voedsel wordt in de toekomst 3D geprint en één op de vijf maaltijden eet men buiten de deur.

In diverse samenwerkingen en projecten ontwerpen we strategieën hoe om te gaan met veranderende eetgewoontes en behoeftes.

<p class="rich-text-label">Bracamonte Convenient Kitchen</p>

plantaardig on the go

We willen ons eten steeds flexibeler kunnen kopen en nuttigen: anytime, anywhere. Traditionele eetmomenten verdwijnen, waardoor er steeds meer eetmomenten zijn om in te vullen. We hebben minder tijd, maar we willen daarbij niet inleveren op versheid en kwaliteit. Dit vraagt om flexibele oplossingen die smaken alsof het uit eigen keuken komt. De Hotbox is een innovatie die inspeelt op deze ontwikkeling. Het is een inbetween maaltijd voor onderweg, die ook verkrijgbaar is als vegan: ‘plantaardig on the go’. Een combinatie van smaak en gemak op een verantwoorde en vleesvrije manier.

Wij hielpen Bracamonte Convenient Kitchen met het ontwikkelen van guidelines hoe ze zichzelf in de markt konden zetten. Wij ontwierpen onder andere een nieuwe huisstijl een zorgden ervoor dat ze hun verhaal op een consistente manier uit kunnen dragen.

Wil je weten hoe wij te werk zijn gegaan? Lees dan nu de case: Bracamonte Convenient Kitchen: chefwaardig food to go

De consument zoekt meer gemak. Onder andere meer out-of-home (groei horeca, foodservice en to-go) en meer convenience (kant-en-klaar, voorgesneden, thuisbezorgen).

<p class="rich-text-label">Bolscher</p>

een nieuw vleesbedrijf

De combinatie van waterverbruik, de uitstoot van methaan en de impact op het milieu maken dat de vleesindustrie één van de grootste vervuilers is. Dit probleem raakt vleesbedrijven in het hart, maar eigenlijk op een positieve manier. Zij kunnen namelijk bijdragen en voorop lopen in deze transitie. Samen met vleesbedrijf Bolscher uit Enschede onderzoeken we de kansen om op verschillende fronten - producten, productie, mobiliteit, pand - te verduurzamen. Het product is de meest voor de hand liggende om aan te pakken. ‘Vlees’ dat uitsluitend of deels plantaardige eiwitten bevat. Hierbij wordt gekeken naar dezelfde ontwikkeling als in de autoindustrie: van fossiel naar hybride naar elektrisch of naar waterstof. In dit geval maakt Bolscher met Meat Your Veggies langzaam de overstap naar alternatieve producten zoals hybride burgers (half vlees, half groente) en plantaardige alternatieven. Ook insecten behoren tot de serieuze mogelijkheden als het gaat om alternatieven voor vlees.

hybride & plantaardig

Naast onze samenwerking met Bolscher hebben studenten van de minor 'leren innoveren' van Saxion onderzoek gedaan naar 'future foods'. Een multi-disciplinair team onderzocht welke rol bewustwording kan spelen bij de ontwikkeling van een alternatief product. Het resultaat: The Responsible Burger. De burger heeft drie varianten: 100% rundvlees, half rundvlees / half groente en een volledig plantaardige burger. Per burger wordt de impact op het milieu gecommuniceerd en het hetgeen de consument zou moeten doen om deze impact te compenseren. De diverse varianten maken het verschil van de impact inzichtelijk, maakt de consument bewust en laat hen vrij in de keuze die zij maken.

INC helpt jouw organisatie onbeperkt houdbaar te maken

Ben jij actief in de food-sector en wil je graag de mogelijkheden ontdekken voor jouw organisatie ? Neem dan contact op met Sander Hofstede.

Blog

Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente

lees dit artikel
Nieuws

INC in gesprek met het Ondernemersmagazine: Draagt jouw bedrijf écht uit waar het voor staat?

lees dit artikel
Blog

3 tips voor een nieuw business model

lees dit artikel

Lees meer

No items found.
No items found.