Achter het idee: Responsible Burger
achter het idee: Responsible Burger
Een nieuw idee ontstaat nooit uit zichzelf; achter elk idee staat een mens. In 'achter het idee' portretteren wij ontwerpers, werelddenkers en initiatiefnemers. Wie zijn zij? Hoe is het idee ontstaan en wat hadden ze achteraf anders gedaan?
Dit is het verhaal van minor studenten Iris, Pim en Jeroen. Ze ontwikkelden de Responsible Burger met als doel bewustwording te creëren omtrent de gevolgen van vleesconsumptie.
leren innoveren
Bestaande methodes loslaten en experimenteren; een manier van werken die centraal staat tijdens de minor ‘leren innoveren’ vanuit hogeschool Saxion. Iris studeert podotherapie, Pim commerciële economie en Jeroen bedrijfskunde. Opleidingen met een eigen curriculum, methodes en modellen. Denken als een ontwerper (Design Thinking); in het begin wat onwennig, momenteel een werkwijze die de studenten ook binnen hun eigen studie toepassen.
‘Future Foods’ is het thema waar de studenten afgelopen half jaar intern bij INC aan werkten. Een brede context waar ze alledrie om eigen redenen raakvlak mee hebben. Een broer met een stofwisselingsziekte, een vader als kok en een familiebedrijf in meetinstrumenten voor de voedingssector. Het thema is een mooie verdiepingsslag in de voedingsindustrie en tevens een kans om de vrije benadering vanuit de minor op toe te passen.
"Wij eten thuis altijd lekker, mijn vader is jarenlang kok geweest. Het milieubewuste spreekt mij aan, omdat ik een uitdaging zie om eten lekker te houden terwijl het minder belastend is voor het milieu. Iets wat geaccepteerd wordt als een goed alternatief." - Jeroen
het proces
Het begin was voor de studenten onwennig. Een half jaar de tijd, zo breed denken als mogelijk, zonder verwachtingen of vastgesteld eindresultaat. “We werkten heel resultaatgericht, maar hebben geleerd dit los te laten en eerst zo breed mogelijk onderzoek te doen.” Dit onderzoek pakken de studenten groots aan, ze kijken documentaires, vergaren informatie en houden diverse brainstormsessies. Wanneer het eerste idee na vier weken ontstaat besluiten ze deze toch weer los te laten.
"We stimuleerden elkaar om verder te denken en een idee los te laten. We zijn gewend om snel tot een oplossing te komen." - Pim
De studenten starten een fieldresearch binnen de gehele voedingsketen; een varkensboer, de Vegetarische Slager, het voedingscentrum, TNO, het Foodatelier en een supermarkt. Ze ontdekken hoe de bedrijven werken en denken over de toekomst van voeding. De bezoeken leveren diverse inzichten op, de studenten zijn enthousiast en omschrijven deze fase als een van de leerzaamste fases uit het onderzoek.
"We werkten heel resultaatgericht, maar hebben geleerd dit los te laten en eerst zo breed mogelijk onderzoek te doen." - Iris
experimenteren
De studenten verzamelen het onderzoek, categoriseren de opgedane inzichten, bedenken nieuwe ideeën en starten met experimenteren. In de keuken worden diverse plantaardige hamburgers gebakken en aan een test onderworpen. Het onderzoek, de bedrijfsbezoeken en experimenten leidden tot het uiteindelijke idee: “Responsible Burger”.
"Het visueel maken van gedachten werkte voor mij erg goed. Je verhelderd het onderwerp en kunt dingen direct aan elkaar linken." - Iris
Responsible Burger
Het concept heeft als doel bewustwording te creëren bij de consument omtrent de gevolgen van vleesconsumptie. De burger heeft drie varianten; 100% rundvlees, half rundvlees / half groente en een volledig plantaardige burger. Per burger wordt de impact op de natuur gecommuniceerd en het hetgeen de consument zou moeten doen om deze impact te compenseren. De diverse varianten maken het verschil van de impact inzichtelijk en de burgers voor iedereen toegankelijk. Het burgerrestaurant laat de verantwoording bij de consument, responsible krijgt hierdoor een dubbele lading.
ervaring
De minor heeft ook impact op het leven van de studenten. Thuis wordt minder vlees gegeten, een stukje bewustwording is gecreëerd en ook over het bestellen van een hamburger wordt langer nagedacht.
Ook de werkwijze die de studenten afgelopen periode hebben gehanteerd levert inzichten op. Hoewel de opleidingen erg verschillend zijn, beamen alle drie studenten de werkwijze binnen hun eigen vakgebied toe te passen.
"Binnen onze studie zijn start en eindpunt altijd bekend. Als er geen format is, dan maak ik die zelf en wijk ik daar vervolgens niet vanaf. Afgelopen periode heb ik gemerkt dat vrijheid in dit proces juist tot interessantere ideeën kan leiden." - Jeroen