3 tips voor een nieuw business model

lees verder
3 tips voor een nieuw business model

Hoe kun je oude business modellen vernieuwen, collega’s enthousiasmeren en klanten overtuigen?

Het valt op hoe vaak nieuwe business modellen, waarvan de bedoeling is dat het iets beter maakt en inspireert, juist tot het tegenovergestelde leidt: stilstand en verwarring. De tools die traditioneel worden ingezet - spreadsheets en Powerpoint - zijn vaak ontoereikend om klanten te overtuigen, mits je een fantastische storyteller bent. Daarnaast zijn woorden gevoelig voor interpretatie en geeft elke afdeling binnen de organisatie er andere betekenissen aan. Het gevolg is dat het nieuwe idee abstract blijft en ergens in een la beland (boven op de plannen van vorige jaren). Hoe kan het anders?

“Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt.”

<div class="rich-text-divider"></div>

1. los een probleem op

Maak duidelijk welk probleem of taak van de klant het nieuwe business model oplost. Wat maakt het idee interessant voor de klant? Maak de oplossing expliciet door een shortlist te maken van activiteiten waarmee het idee zich onderscheid. Overdrijf deze unieke positie, maak het groter en extremer. Hoe zou je jouw idee in 1 zin omschrijven? Welk probleem los ik op? Waarom is het relevant, en voor wie?

<div class="rich-text-divider"></div>

2. maak een prototype

Een omschreven business model is voor veel mensen moeilijk te begrijpen. Een visueel en tastbaar prototype van je idee overtuigt mensen veel sneller. Maak een video, maquette, visual, website etc. om je idee tastbaar te maken. Het succes van je oplossing wordt uiteindelijk bepaald door de gebruikers.

<div class="rich-text-divider"></div>

3. toets het idee

Begrijpt je doelgroep de essentie van het nieuwe business model? Vaak klinkt het verhaal voor jezelf erg logisch, je bent er immers al een tijd mee bezig. Met de vragen die je doelgroep stellen en de feedback die zij geven, kun je jouw idee vaak nog verbeteren. Als de doelgroep jouw idee niet begrijpt, dan begrijpt je toekomstige klant of opdrachtgever deze ook niet.

<div class="rich-text-divider"></div>

het begint allemaal met een idee

Uiteindelijk begint een nieuw business model met een idee om iets beter te maken. Tools zoals het business model canvas helpen om ideeën te structureren en te organiseren. Hulp nodig? Check onze diensten.

aan de slag!

Download hier gratis het Businessmodel canvas. Heb je vragen, of wil je sparren over jouw businessmodel? Neem dan contact op met Bob.

Blog

Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente

lees dit artikel
Nieuws

INC in gesprek met het Ondernemersmagazine: Draagt jouw bedrijf écht uit waar het voor staat?

lees dit artikel
Blog

4 voorbeelden van een goede propositie en positionering

lees dit artikel

Lees meer

No items found.
No items found.