Case van toen: Deterink

“Toen we met Deterink begonnen, stond de tijd even stil”
De beginjaren van INC en een Twents familiebedrijf
Ik weet het nog goed: het was 2012, de beginjaren van INC. We werkten toen nog met een klein team, maar de ambitie om vernieuwing vorm te geven zat er al diep in. Een van de eerste trajecten waarin dat echt samenkwam was met Deterink, een Twents familiebedrijf dat midden in de financiële wereld stond, maar tegelijk zijn eigen koers wilde varen.
Waar grote banken zich steeds verder verwijderden van hun klanten, bleef Deterink juist dichtbij. Persoonlijk, betrokken en met oprechte aandacht voor de mens achter de cijfers. Toch voelde eigenaar Jean Paul Deterink dat de markt in beweging was. Schaalvergroting, het provisieverbod en digitalisering vroegen om herbezinning. Niet alleen in dienstverlening, maar in identiteit.
De zoektocht naar de kern van het merk
Samen gingen we op zoek naar de essentie van Deterink. Wat maakt dit bedrijf echt van waarde? Wat willen ze betekenen voor hun klanten? Zo ontstond de merkbelofte: ‘Oprechte zekerheid maak je samen.’ Een eenvoudige zin, maar met grote betekenis. Het ging niet meer over financiële producten, maar over het leven achter de cijfers. Over mensen, vertrouwen en wederkerigheid.
Die gedachte werd het fundament voor hun nieuwe waardepropositie: ‘Zekerheid gemaakt voor het leven.’ En vanuit dat fundament bouwden we door. We hielpen Deterink de stap maken van product naar dienst, van verkoper naar adviseur.

Van product naar persoonlijke zekerheid
De kernwaarden gemak, aandacht en samen vormden de basis voor hun herpositionering: het gemak van persoonlijke zekerheid. We ontwikkelden niet alleen een merkstrategie, maar ook een herkenbare visuele identiteit die het karakter van Deterink ademde. Alles wat we maakten, van campagnes tot interne communicatie, werd gedragen door dat strategische fundament.
En dat werkte. Deterink groeide, medewerkers voelden zich sterker verbonden en klanten herkenden zich in het merk.
De volgende stap: onderdeel van Licent
Jaren later, rond 2020, diende de volgende fase zich aan. De markt vroeg om schaal en samenwerking, zonder verlies van identiteit. Jean Paul koos er bewust voor om Deterink onderdeel te laten worden van Licent. Wat mij raakt, is dat die stap precies past in de lijn die we toen samen hebben ingezet. Dezelfde waarden; gemak, aandacht en samen, zijn nog steeds voelbaar. Alleen het podium is groter geworden.
De kracht van een duurzaam fundament
Als ik nu terugkijk, zie ik hoe Deterink zich heeft ontwikkeld van een lokaal familiebedrijf naar een collectieve kracht binnen Licent. En wat mooi is: het fundament dat we in 2012 samen legden, staat nog steeds overeind.
Bekijk hier hoe we Licent hebben geholpen met het vormen van hun merk.