INC in gesprek met het Ondernemersmagazine: Draagt jouw bedrijf écht uit waar het voor staat?

lees verder

Dit artikel is eerder gepubliceerd op het Ondernemersmagazine

Waar sta je als bedrijf voor? Wat wil je uitdragen en hoe implementeer je dat? En hoe zorg je ervoor dat je je als bedrijf toekomstbestendig positioneert? Strategisch ontwerpbureau INC helpt een bijdrage te leveren aan de grote uitdagingen waar bedrijven in deze maatschappij voor staan. “Onze grootste kracht is dat wij ons goed kunnen inleven in organisaties en hun klanten, en vanuit die plek met creatieve oplossingen komen,” aldus Bob Egberink (33), Bureauleider en Strateeg bij INC.

Bob vertelt over het werk dat Strategisch ontwerpbureau INC levert. “Onze grootste kracht is dat wij ons goed kunnen inleven in organisaties en hun klanten. We helpen onze opdrachtgevers uit de waan van de dag en helpen creatieve oplossingen te bedenken. We zien en voelen snel waar een organisatie voor staat en waar uitdagingen liggen. Al weten de meeste organisaties het vaak zelf ook goed. Soms is het enkel lastig om even ‘uit’ het bedrijf te stappen.”

Bob Egberink, Bureauleider en Strateeg bij INC


Tijdelijk innovatielab INC

“INC staat voor twee dingen: inclusief en incorporate. We zijn een soort tijdelijk innovatielab voor onze opdrachtgevers. We beginnen met een uitgebreide kennismaking met de opdrachtgever. Zo leren we de mensen, de organisatie en de cultuur goed kennen. Vervolgens is het belangrijk om het probleem goed in kaart te brengen. Hiervoor houden we interviews en organiseren we sessies; we trekken echt met de klant op. Wat willen ze nu echt? Een nieuwe positionering? Een nieuwe duurzaamheidsvisie? Een nieuw businessmodel? En is dat dan ook de oplossing voor het probleem? Wij helpen met het vormen van de juiste strategie, waarbij we onze ideeën combineren met de kennis en ervaring van de klant”, gaat Bob verder.

Mobiliteitsprovider Baan Twente

Het is belangrijk om je als bedrijf toekomstbestendig te positioneren. Daarom kijkt INC verder. “Neem Baan Twente. Het autobedrijf uit Oost-Nederland vroeg ons om mee te denken over de ontwikkelingen in de markt en de toekomst van de mobiliteitssector. De uitkomst is een nieuwe oplossing voor de zakelijke markt waarbij Baan Twente geen auto’s verkoopt, maar de rol als mobiliteitsprovider op zich neemt. Hierbij adviseert Baan Twente grote bedrijven over zakelijk autogebruik en bieden ze oplossingen zoals deelauto’s en fietsen. Daarmee helpen ze klanten om te verduurzamen, kosten te reduceren en flexibeler te worden.”

“Maak keuzes en impact”‍

Een ander voorbeeld dat Bob geeft is hun samenwerking met schoonmaakbedrijf Asito. “Na een herpositioneringstraject vroeg Asito ons ook mee te denken over hun duurzaamheidsvisie. Er kwam tot dan toe niet goed naar voren waar Asito nou echt voor staat. Ook klanten vroegen er steeds meer naar. Dus hebben we samen met het innovatieteam van Asito en duurzaamheidsadviseur Cirkelen een visie ontwikkeld die bestaat uit twee thema’s: grondstof reduceren en ongelijkheid tegengaan. De redenen zijn simpel: hiermee kan Asito het meest impact maken, het sluit aan bij waar het bedrijf voor staat en we konden er meteen mee starten.”

“Begin klein en experimenteer”

“Wanneer ondernemers bezig gaan met de toekomst van hun bedrijf, hoor ik vaak dat ze niet weten waar ze moeten beginnen. Mijn advies is dan: begin klein en experimenteer met verschillende ideeën. Werk bijvoorbeeld een nieuw idee uit tot prototype en ga in gesprek met klanten. Wat vinden zij ervan? Neem deze feedback mee om het idee aan te scherpen en voor iets anders te gaan. Zo blijf je flexibel en blijven de risico’s beperkt. Uiteindelijk heb je bewijzen nodig om te ervaren of iets voor jouw bedrijf en de klant werkt. Dit is een hele goede manier om die bewijzen op te halen,” sluit Bob af.

Benieuwd naar meer projecten? Of kan Strategisch ontwerpbureau INC jou helpen?

Blog

Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente

lees dit artikel
Blog

3 tips voor een nieuw business model

lees dit artikel
Blog

4 voorbeelden van een goede propositie en positionering

lees dit artikel

Lees meer

Baan twente

Een nieuwe propositie voor deelmobiliteit

bekijk deze case
AVIA Weghorst

Van kolenboer naar duurzame transitiepartner

bekijk deze case
Stad Up

Een nieuw deelvervoer concept om verkeersdrukte in de stad te verminderen

bekijk deze case
Blog

4 voorbeelden van een goede propositie en positionering

lees dit artikel